Borelius, Falsterbo och Kanalöarna

[UPPDATERAD] Maria Borelius pressekreterare Markus Sjökvist bekräftar idag för Magnus tankar att Maria Borelius förutom den omskrivna villan i Djursholm också har en fastighet i Falsterbo. Den fastigheten är inte upptagen i vare sig Maria Borelius eller Greger Larssons deklarationer. Enligt uppgifter till Magnus tankar så ägs fastigheten i Falsterbo av ett bolag registrerat på Kanalöarna. För att klargöra läget ringde jag upp Borelius pressekreterare.

Magnus tankar: Stämmer uppgifterna att Maria har ett sommarhus i Falsterbo?

Markus Sjökvist: Ja.

Mt: Jaha, det stämmer alltsÃ¥… Hyr hon det eller äger hon det eller hur ser det ut?

MS: Exakt hur det där ser ut, det vågar jag inte ta å svara på hur det är löst.

Mt: Ok, men det är deras sommarhus - hennes och Greger Larssons?

MS: Ja, du… FÃ¥r jag ta Ã¥ Ã¥terkomma till dig? Jag behöver kolla upp det här. Jag har ju aldrig varit hemma hos henne, vi känner ju inte varandra pÃ¥ det sättet. Jag fÃ¥r kolla upp det här ordentligt sÃ¥ jag inte…

När Markus Sjökvist får klart för sig att jag ringer från en blogg så bli han mer avvaktande.

MS: Du… Som du förstÃ¥r sÃ¥ har jag en hel del Ã¥ göra sÃ¥ jag mÃ¥ste ta Ã¥ prioritera den rikstäckande pressen först. Men fÃ¥r jag en möjlighet sÃ¥ ska jag höra av mig. SÃ¥ om det är sÃ¥ att du inte hör av mig sÃ¥ kan det vara sÃ¥ att jag…

Mt: Jaha, när tror du att du vet de här uppgifterna? Kan jag höra av mig?

MS: Nä, det vågar jag inte svara på.

Jag har inte hört något av Sjökvist nu på ett bra tag och börjar tvivla på att han ringer.

Det finns inte nödvändigtvis något brottsligt i att äga ett hus genom ett bolag på Kanalöarna. Men man kan fråga sig vad som är den tänkta nyttan med det? Det hör ju ändå inte till vanligheterna att medelsvensson köper hus genom bolag på Kanalöarna, det är nog betydligt vanligare hos en överklass som gärna ägnar sig åt skatteplanering. Vad som döljer sig bakom detta kan bara Maria Borelius svara på och kanske Markus Sjökvist, om han ringer.

[UPPDATERING 20061013 08:05] Expressen och Aftonbladet hänger på och har gjort en ordentlig genomlysning av ministerns sommarhusaffärer.

Andra intressanta bloggar om: , , ,

Ping.

42 Responses to “Borelius, Falsterbo och Kanalöarna”


  1. 1 Vänstra Stranden Okt 12th, 2006 at 19:19

    Som sagt i andra kommentarer - din terrierjournalistik är faktiskt beundransvärd. Det du finner här är gammal otvättad överklassbyk som aldrig behövt hänga till rok i offentligheten eftersom denna nya ultraliberala och skrupellösa moderatelit aldrig vunnit val. De har frodats i FMS, MUF och en del andra obskyra organisationer. Men nu är de gamla nog (inte efter födelseåret alltså) att komma ifråga på regeringsposter och visar sig då ha samma syn på demokratin som de stenkastaraktivister de älskar att jaga på tidningarnas ledarsidor.

  2. 2 MÃ¥rten Okt 12th, 2006 at 19:36

    Det är antagligen ett solklart exempel på avancerad skatteplanering. Den som bor i en fastighet som ägs av ett eget bolag måste antingen betala en marknadsmässig hyra till bolaget, eller ta upp nyttan som en beskattningsbar förmån.

    Anta att de faktiskt betalar en hyra till det egna bolaget och att de sedan hämtar tillbaka pengarna i form av utdelning eller annan ersättning.

    Men som du skriver Magnus, det intressanta är ju frågan om varför de från början valde att låta huset ägas av bolaget, istället för att ta ur pengarna ur bolaget och köpa huset på egen hand. Svaret på det är antagligen att de slussat oskattade inkomster till bolaget och att fastigheten i Falsterbo är ett sätt att komma åt dessa. Samma sak ligger antagligen också bakom det som beskrivs i dagens artikel i Expressen http://www.expressen.se/index.jsp?a=714902 där barnflickan vittnar om hur hon åkt taxi på Marias bolags bekostnad.

  3. 3 Martin Tollén Okt 12th, 2006 at 20:26

    Jag är full av beundran över kvaliteten pÃ¥ din blogg. En krönikör pÃ¥ min lokala tidning utsÃ¥g “bloggen” till “Ã¥rets mest överskattade” vid Ã¥rsskiftet. Min nyÃ¥rsönskning kan vara att journalistiken pÃ¥ den tidningen ska nÃ¥ samma nivÃ¥ som Magnus tankar. Men att den önskningen slÃ¥r in är otroligt…

  4. 4 Vänstra Stranden Okt 12th, 2006 at 21:05

    “hänga till tork” skall det stÃ¥ i min kommentar ovan. Sorry.

  5. 5 Madison Okt 13th, 2006 at 0:27

    Antar att du snart fÃ¥r jobberbjudanden frÃ¥n de medier som stjäl dina scoop…. Cred till dig! Är ganska svÃ¥rimponerad med du fÃ¥r mig Ã¥t det hÃ¥llet…

    Tack.

  6. 6 Gunilla Okt 13th, 2006 at 6:51

    Med tanke på vad som hänt och rapporterats under veckan så borde det vara tjänstefel av just Maria Borelius pressekreterare att inte känna till just denna blogg.
    Konstruktionen “ringa frÃ¥n en blogg” lÃ¥ter ännu otroligt komisk och ovan!

  7. 7 Hemlige Arne Okt 13th, 2006 at 7:45

    Ser att du publicerade igÃ¥r (den 12:e) och att boullevardpressen publicerade idag (den 13:e). Som vanligt, alltsÃ¥…

  8. 8 Jonas Morian Okt 13th, 2006 at 7:47

    Jag vill pÃ¥minna om att prisnämnden för Stora Journalistpriset för närvarnde arbetar som bäst. Jag hoppas verkligen att dina insatser finns med bland nomineringarna i klassen “Ã…rets avslöjande”.

  9. 9 Ylan Okt 13th, 2006 at 7:48

    Vet inte om det gäller för fritidshus, men inte har vi väl marknadshyror i Sverige? Det är väl bruksvärdesprincipen som gäller?

    Vänligen, Ylan

  10. 10 Caltex Okt 13th, 2006 at 7:59

    Lysande! Jag har skickat länken till din blogg till alla politiskt intresserade jag känner. MÃ¥nga bara gapar av förvÃ¥ning över det du Ã¥stadkommit…:-) Fortsätt i samma still och släpp inte taget.

  11. 11 Jonas N Okt 13th, 2006 at 9:32

    Fast i denna fråga tycker jag inte där finns något spännande eller avslöjande öht!

    Skattenivåerna på vissa saker är i Sverige faktiskt helt ohemult stora. (Varför tror ni att nästan ingen betalar vitt för barnpassning?).

    Man kan (och man bör) undvika att betala mer skatt än lagen kräver. För de flesta betyder det att man städar själv, och fixar barnpassning informellt och undviker (iaf ‘vita’) hantverkar osv.

    För folk med mycket pengar öppnas andra möjligheter. Detta är inte mer konstigt än att Telia lade ägandet av dotterbolaget Eniro i ett holländskt holdingbolag innan det skulle bjudas ut till försäljning. (Och dessa exempel kan göras oändligt många).

    Ansvaret ligger pÃ¥ heltokiga skattesystem, och dem som instiftat dem …

    … inte pÃ¥ dem som följer dem och anpassar sig till dem!

  12. 12 Thomas E Okt 13th, 2006 at 10:08

    Jonas N, de flesta människor verkar tycka att en politikers privatliv ger inblickar i vilken sorts person politikern är vilket påverkar om man vill rösta på politikerns parti igen. Om man köper sjokladbitar med fel kreditkort så är man inte lämplig som statsminister. Om ett arbetarbarn från Katrineholm bygger ett jättehus på landet så är han en smått löjlig uppkomling osv. I det sammanhanget är inblickarna i Borelius liv intressanta.

    En annan sak är att när man gör väldigt avancerade manövrar för att minska sin skatt så kan man råka bryta mot lagen, jag är inte skattejurist men nog verkar det kunna finnas nåt olagligt här.

  13. 13 Kurt Okt 13th, 2006 at 10:22

    Jonas N, om affären lägger ut varor så att vem som hellst kan stoppa dem i fickan så är det alltså vår skyldighet att snatta? När affären på detta sätt lägger ut flera 1000-tals varor så ligger ansvaret på affären och deras tokiga system att kunderna får går fritt bland varorna inte på dem som utnyttjar systemet och anpassar sig till dem! Om affären verkligen vill ha betalt för sina varor så får de ordna ett system där man inte kommer i kontakt med varorna, eller inte kan ta ut dem utan att betala.

    Moral är bara ett teoretiskt begrepp, och existerar inte i verkligheten.

  14. 14 ullis Okt 13th, 2006 at 11:45

    Jonas N - om att nästan ingen i Sverige betalar vitt för barnpassning

    MÃ¥ste faktiskt göra ett inlägg med anledning av att du och andra i de aktuella diskussionerna försöker släta över att vissa ministrar betalat svart lön till sina barnflickor med argumentet: “Vem har inte betalat en grannflicka för barnvakt”

    Till saken hör att det faktiskt inte är varken olagligt eller “svart” att betala för barnvakt om det sker vid enstaka tillfällen. I de fall som nu är aktuella kan ministrarnas barnflickor knappast jämställas med barnvakt vid enstaka tillfällen.

    På skattevekets hemsida kan man läsa i blankett 401 sid 3 i högra spalten:
    Det finns undantag där arbetsgivaren eller utbetalaren inte behöver dra skatt eller betala avgifter för en person med A-skattsedel.

    - Om den utbetalda ersättningen inklusive förmåner kan antas bli mindre än 1000 kr under inkomståret.
    - Om ersättningen vid utbetalningstillfället inte uppgår till 100 kr ska skatteavdrag inte heller göras. På dessa ersättningar ska dock arbetsgivaravgifter betalas om ersättningen sammanlagt för ett helt år är 1000 kr eller mer.

    Självklart kan man diskutera om beloppsgränsen på 1000 kr är för låg och man kan ha synpunkter generellt på skattetryck, men det är faktiskt inte så att de flesta i Sverige betalar svart för barnpassning. De allra flesta har offentligt finansierad barnomsorg och betalar helt enligt reglerna då de någon enstaka gång betalar någon för barnvakt. De allra flesta har nog dessutom system där man utan ersättning hjälper till med varandras barn.

  15. 15 Dan Okt 13th, 2006 at 12:14

    Hej. Jag är som mÃ¥nga andra imponerad av din blogg och nu fick jag precis se att du länkar till en blogg vars författare jag känner. Men länken fungerar inte. Adressen till “Ploggen” ska vara http://www.brockman.nu/blogg/

    och inte http://www.brockman.nu/politik/loggbok.html

    Tack för en bra blogg

  16. 16 Mickey J Barczyk Okt 13th, 2006 at 13:10

    Sweet lord. Du är fan bäst :) Snart får du säkert ett jobberbjudande från någon tidning. Good luck!

  17. 17 Lisa Okt 13th, 2006 at 13:36

    Läste att Boreilus sjukskrev sig på morgonen och uteblev från ett EU-möte. Senare under dagen kl13.30 på Reinfeldts presskonferens så meddelade statsminstern att hon just nu satt i möte med (som pressen skivit) advokaten i partiet. Tala om dubbelmoral - hur kan man sjukskriva sig men samtidigt ha förmåga att sitta i möte i partiet. Det är just sådana påhopp som Alliansen för Sverige haft på vanligt folk. Nu gör man precis samma sak själva och utan att ens reflektera över det. Jag börjar misstänka att den hets mot fuskare som finns inom Alliansen bottnar i att man känner sig bäst själv och tror att alla är som man själv. Se på Tv-licensen, där betalar alltså statistiskt 9 av 10 svenskar. Den fina siffran borde man kunna förbättra med ett enkelt grepp - gör licensavgiften obligatorisk på samma sätt som man vill göra A-kasseförsäkringen obligatorisk i Alliansen. Undrar om Försäkringskassan kommer att utreda denna påstådda sjukdom. Hoppas någon journalist vågar ställa frågan vilken sjukdom hon har och hur hon samtidigt kan jobba med privata ärenden som Borelius är sjukskriven.
    En annan underlig sak är de plötsligt hittade banden från Tsunamikatastrofens tid. Hur i hela världen kunde man missa dessa när man letade efter dem? Hur kunde en journalist veta var de fanns men ingen på regeringskansliet? Varför gå ut med en presskonferens innan man vet något? Jo naturligtvis för att det börjar bli pinsamt och man hoppas skrämma vänsterpartierna från att begära misstroendeomröstning. Jag hoppas de har kurrage att begära detta.

  18. 18 Jonas N Okt 13th, 2006 at 13:41

    Thomas E,

    Jag ser gärna politker som är försikta med att spendera pengar i onödan. Gärna egna men ffa andras. Att betala barnpassning kontant är olägligt (även nästan alla gör sÃ¥dant nÃ¥’n gÃ¥ng). Att arrangera sitt ägande och sparande pÃ¥ ett skattemässigt effektivt sätt är tillrÃ¥dligt för samtliga. Det är krÃ¥ngligt pga skattesystemet och du har rätt i att det ofta är omöjligt att fÃ¥ svar pÃ¥ av tom skatteverket om nÃ¥got är lagligt eller inte. För detta bör skattelagstiftningen (och dennas upphovsmän) kritiseras.

    Kurt

    Jag förstår inte din liknelse. Det låter ju helstolligt det du skriver eller förvirrat. Stöld är olagligt. Och man bör ändå se till att tjuvarnas verksamhet underlättas (tex låsa dörren hemma).

    Ullis,

    Du har nog rätt. Bra att du kollade upp det! 1000 kr räcker väl för två (kanske tre?) helgkvällar om grannens tonårsdotter passar barnen. Och hon kanske kan ha lösskägg om hon kommer den fjärde gången, vad vet jag :-) Men i strikt mening är inte heller tjänstebyten lagliga, som du förslog som lösning.

    Frågan (den mer relevanta) är mer komplicerad, och faktiskt ganska viktigt. Men vi får se den sämsta sidan av journalistik (och politisk pajkastning) nu, och det är synd (men kanske förståeligt, många är sura för att det blev regeringsskifta)

    Jag tycker inte speciellt synd om Borelius eller Stegö-Chiló, och jag är säker pÃ¥ att de visste vad de gjorde när de gjorde det och de fÃ¥r stÃ¥ för det nu. Och jag tycker det är beklämmande att se dem krysta eller pudla. Poängen här var att husägandet inte i sig är nÃ¥got snaskigt. Det är smÃ¥skuret och appelerar till avundsjukan och möjligen även hopp om skadeglädje …

    Bara lite trist och förutsägbart …

  19. 19 ullis Okt 13th, 2006 at 13:54

    Det är faktiskt lagligt att hjälpa varandra utan att meddella skattemyndigheten om detta! Vi har en hel sektor som går under begreppet socialekonomi som delvis rullar på grund av ideellt arbete.

    Att passa varandras barn är inte riktigt samma sak som tjänsteutbyte i skatteteknisk mening - om jag däremot lagar din bil i utbyte mot ett antal barnpassningar i mer formell mening då kan det räknas som olagligt tjänsteutbyte. Men det är framför allt när NÄRINGSIDKARE byter tjänster med varandra. Dvs om rörmokaren byter tjänster med bilmekanikern.

  20. 20 Jonas Morian Okt 13th, 2006 at 13:55

    Jag tog saken i egna händer och kollade med prisnämnden för Stora Journalistpriset. Tyvärr bedömer de i år egentligen bara journalistiska insatser gjorda fram t o m sista september, men de föreföll seriöst imponerade över dina bragder Magnus, och lovade att kolla in dina avslöjanden.

  21. 21 Jonas N Okt 13th, 2006 at 15:58

    Ullis, du har säkert rätt och jag är inte i polemik med dig alls (vad jag kan se!?)

    Lisa, får man be om lite proportioner? För det första kan du vara säker på att Borelius inte har sjukanmält sig till F-kassan. Hon har ställt in ett EU möte och hänvisat till att hon känner sig bra, slappna av lite please! Vidare: Riksdagen kan när som helst utlysa ett misstroendevotum. Om den vill göra det behövs att det begärs av ett tillräckligt antal (10%?) av ledamöterna. Men detta är ju löjligt.

    Vad det hela ist handlar om att är att en massa folk är sura över att vi har haft ett val där även väljarna blivit tillfrågade (de fyra mellanliggande åren tillfrågas de nämligen inte). Och de är sura för att väljarna valde något annat än de hade hoppats på. Det allra mesta vi har fått se är yttringar av detta missnöje. Det gäller väl även dig!?

    Att media granskar ministrar är helt i sin ordning, och media granskas och bedöms ju i sin tur av dess konsumenter (vilket vi dock inte får reda på publikt, kanske lika bra, eller hur?)

  22. 22 Inga N Okt 13th, 2006 at 19:46

    Hur stolt blir jag, vad duktig du är Magnus! Ska skryta om att jag känt dig i hundra år eller hur många det nu är.
    *skickar med virtuella blommor och några kramar

  23. 23 Calle Fridén Okt 14th, 2006 at 10:16

    Det är lite synd om JonasN - han bedriver försvarsadvokatyr pÃ¥ mÃ¥nga ställen för de utpekade pÃ¥ ett smÃ¥tt komiskt sätt. Och han tycker fortfarande att det de gjort är nÃ¥n slags “sund” reaktion pÃ¥ ett system de är kritiska mot. NÃ¥, nu ska jag inte gÃ¥ i polemik om det - det är för lätt - utan nöjer mig med att konstatera att vi behöver fler som JonasN - som tar bladet frÃ¥n munnen och säger vad de faktiskt tycker.
    Önskar bara han gjorde det än mer offentligt, sÃ¥ väljarna fÃ¥r se vad som egentligen doldes i den lÃ¥sta garderoben…

  24. 24 Johan Okt 14th, 2006 at 11:05

    Mera lyxlirande - nu har pressen äntligen vaknat till liv och börjat gräva litet själva:

    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,907905,00.html

    Att Rivieralägenheten ägs på ungefär samm premisser som villan i Falsterbo är inte att undra på.

  25. 25 Jonas N Okt 14th, 2006 at 14:46

    Calle, det är inte speciellt synd om mig. Och jag är varken ‘fan’ av Reinfeldt eller av Borelius (henne var jag faktiskt lite skeptisk till som minister, men det beror pÃ¥ att jag inte vet vad hon har Ã¥stadkommit hittills)

    Att folk betalar kontant känner även du till, och att denna sektor är ordentligt stor i Sverige torde du ocksÃ¥ vara medveten om. Det krävs inga ‘blad frÃ¥n munnen’ i den frÃ¥gan.

    Tvärtom, den stora skenheligheten i den politiska debatten (både nu, men ännu mer tidigare) har varit att man helt och hållet låtsats om att verkligheten inte finns!

    Sen undrar jag vad du menar med avslutningen? Vilka väljare? Jag är inte valbar nÃ¥gonstans. Och ingen annans ombud eller representant heller! Trodde du nÃ¥t annat …. ?

  26. 26 ygbeg Okt 14th, 2006 at 18:39

    Lisa, det är för tidigt för en misstroendeomröstning! Låt Magnus och eventuellt andra jobba på ett tag till så att Svenska folket får inse att The Aliens (Alliansen) i stort är sammansatt av en hoper dönickar som uppnått sin inkompetensnivå.

    Tack Magnus, då gör livet ÄNNU mer värt att leva! Hade aldrig i min livligaste fantasi kunnat tro att ett borgerligt maktövertagande skulle locka till så många och hjärtliga skratt!

    ygberg

  27. 27 Marcus Okt 15th, 2006 at 2:31

    Ni äcklar mig med ert sosse-babbel… jag tycker det är tragiskt att man som “icke-politiker” ska behöva avgÃ¥ pÃ¥ grund av pressens häcksjakt! Illa….

  28. 28 Johan M Okt 15th, 2006 at 9:09

    Skattenivåerna på vissa saker är i Sverige faktiskt helt ohemult stora.
    Jonas N

    Och ändå kan människor bli väldigt väldigt rika här. Så hur stort är egentligen problemet? Varför ska bara rika människor få bryta mot lagen? Ett heltidsjobb måste ändå kunna generera en tillräkligt stor inkomst för att man ska kunna leva utav den. Man ska inte vara tvungen att ha två heltidsjobb för att kunna försörja sig. Om jag och mina grannar här i Fiskis tycker att priserna är alldeles för höga nere på ICA så kan ju vi inte börja snatta bara för det. Vi har inte rätt att planka på pendeln för att ta oss till jobbet och vi får inte dra av på skatten när vi är tvugna att ta taxi hem på natten bara för att pendeln och nattbussen slutat gå. Det är inte synd om de rika i sverige - de har det mer än tillräkligt bra.

  29. 29 Jonas N Okt 15th, 2006 at 13:29

    Johan M

    Lagar bör givetvis vara sÃ¥dana att det är tänkt att ingen bryter mot dem och att folk finner dem rimliga. En prisskillnad pÃ¥ en faktor 4-6 för samma vara mellan ’svart’ respektive ‘vitt’ gÃ¥r knappast att försvara med nÃ¥gra som helst berättigade eller moraliska argument.

    Varför ska bara rika människor få bryta mot lagen?

    Jag har ingenstans sett detta som agument. Det är ju egentligen precis tvärtom: Nästan alla kommer under sin vandel att ‘tänja gränserna’ en aning mer eller mindre medvetet, och bidra till att andra gör det, för att det är bekvämt, billigare, och ffa för att man inte anser att det är ’sÃ¥ farligt’. Men nu är massor med sÃ¥dana människor igÃ¥ng och spelar upprörda över att vissa (men bara vissa specifika) andra ocksÃ¥ gjort sÃ¥. Där ligger skenheligheten inte lÃ¥ngt under yten menar jag.

    Din liknelse med att snatta är helt ovidkommande. Att stöld är förbjudet är en lag som där finns i stort sett 100% uppslutning kring bland vanligt folk.

    Jag håller med dig om att det inte är synd om dem som har det gott ställt, det är synd om alla vanliga människor där skattenivåerna blir till verkliga problem och insskränker folks egenmakt och manöverutrymme. Fråga dig själv vilket som är viktigare för dig:

    1) Att du får det påtagligt bättre i din tillvaro, eller

    2) Att andra som har det bättre redan idag, inte får det ännu bättre

    Om du skulle tvingas välja, alltså!

  30. 30 Kalle E Okt 15th, 2006 at 22:23

    Det skulle vara kul att se alternativet till att betala barnflickan svart. Som vi redan vet tack vare insatta bloggare får vi betala en person upp till 1000 kr per år för att vakta barnen.

    Antag nu att jag har två barn som jag vill behöver barnvakt till en gång i månaden. Våra grannars son (som är 17 år) gillar mina barn och vi har förtroende för honom. Vi lämnar därför barnen i hans händer för att få gå ut och äta lite mat och umgås, jag och min fru.

    Tiden är mellan 18 och 24 en lördag i månaden. På den tiden hinner vi åka till stan, äta, prata lite över en kopp kaffe och åka hem igen.

    Killen arbetar även på McDonalds extra, och jag vill ju inte ge honom sämre betalt än där, snarare tvärt om. På McD tjänar han i snitt 100 kr timmen efter alla OB-etc (under en helkväll).

    Jag vill dÃ¥ ge honom minst 75 kr/h i handen, eftersom det är denna summa han “gÃ¥r miste om”. Det ger pÃ¥ ett Ã¥r:

    75 kr/h
    6 h
    1 ggr mån
    10 ggr året

    = 4500 kr.

    Alltså kan jag inte nyttja skattehålet i systemet som är på endast en 1000lapp.

    Alternativ 1:
    Jag säger åt min grannes son att starta egen firma. Då måste jag betala honom 150 kr timmen som han efter egenavgifter och skatt får ut 75 kr för arbetet. Till detta måste han momsredovisa varje månad, egendeklarera varje år och han kan inte bli varesig arbetslös eller sjukskriven, eftersom han inte kvalificerar för ersättning om han uppbär F-skatt och dessutom betalar för lite egenavgifter.

    Kostnaden för mig blir 9000 kr, 900 kr per gång istället för 450 kr.
    Kostnaden för barnvakten överstiger då helt plötsligt middagen för mig och min fru och ger inte barnvakten mer i handen.

    Anlternativ 2:
    Jag betalar barnvaktens skatter och arbetsgivaravigfter, ca 73 kr utöver de 75 jag ger i handen. Jag blir då arbetsgivaransvarig för grannens son. Om han blir sjuk kan han utkräva ersättning för uteblivet arbete hos mig. Blir han långtidssjuk kan jag bli ersättningsskylldig för rehab.

    Ingen människa kan väl anse att detta är ett sunt system som vi ska stötta?

    Det trÃ¥kigaste är att ministrarna inte gick ut och sade: “Nej, jag är inte ledsen. Jag vägrade betala/ta risken. Jag hade rÃ¥d men inte sÃ¥ mycket pengar att jag tänkte sätta min grannes son i denna situationen”.

  31. 31 Jonas N Okt 16th, 2006 at 9:33

    Kalle E

    Det var en bra poäng, även om jag är lite tveksam till att arbetsgivarskap uppstår med de skyldigheter som du räknar upp pga 10 kvällars lön.

    Har du koll på vilka belopp det skulle bli om man avlönar en barflicka på heltidi under 10 år. Betalningen brukar hamna på netto ca 5000-7000 kr/mån kost och logi.

    Men blir väl skyldig att betala avgifter pÃ¥ det senare ocksÃ¥ om man kör ‘vitt’.

    Skulle vara intressant att se vilka pengar det handlar om under ett decennium.

    Vi har ju sett media valsa runt med 16 milj i inkomster under den perioden (dock före skatt) uppenbarligen med syftet att framställa dem som ohemult besuttna.

  32. 32 Kalle E Okt 16th, 2006 at 22:03

    Jonas:

    Arbetsgivarskap uppstår vid 1000 kr / år.

    Fast nu försvinner ju medfinansieringen, så risken för vita arbetsgivare minskade drastiskt! Tackar för det, alliansen!

  33. 33 BossE Okt 17th, 2006 at 15:50

    Slår möjligen in öppna dörrar, jag har inte lusläst alla inlägg, men:
    Visa mig en nyliberal som genom att bryta mot en regel, som att underlÃ¥ta att betala TV-licens eller nÃ¥gon skatt, Ã¥drar sig en kostnad eller olägenhet i sin “heroiska kamp” - och jag ska försöka tro att de är seriösa! Jag menar att det är lite märkligt att ingen har ställt sig frÃ¥gan om varför de här nyliberalerna fifflar med t ex TV-licensen kan besvaras med ett enkelt “de sparar 1968 kronor per Ã¥r”! Det är ju inte bara genom höga inkomster man blir rik, det är bra att ha lÃ¥ga utgifter ocksÃ¥… Varför inte protestera genom att betala in pengarna pÃ¥ ett konto pÃ¥ Länsstyrelsen som man i bland kan göra när man tvistar om nÃ¥got annat sÃ¥som oskälig hyra? Nej, svaret är nog sÃ¥ simpelt som sÃ¥: att de inte vill skiljas frÃ¥n sina pengar! Girighet, pÃ¥ min ära! En dödssynd.
    Beträffande att Borelia nyligen flyttat hem från sitt Londonboende och inte hunnit tänka på TV-licensen så kan man läsa på Radiotjänsts hemsida:

    “6. Hur definieras ett hushÃ¥ll?

    Till ett hushÃ¥ll räknas de personer som bor pÃ¥ samma adress och ingÃ¥r i familjegemenskapen. Till hushÃ¥llet räknas ocksÃ¥ t ex fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad pÃ¥ annan ort - förutsatt att man inte bildar ett nytt hushÃ¥ll pÃ¥ detta ställe. Varje hushÃ¥ll betalar en tv-avgift för ett obegränsat antal tv-mottagare, enligt 2 § lag om TV-avgift.”

    Därför är det kanske inte relevant att ursäkta henne med att hon inte riktigt hunnit med att betala TV-licensen eftersom det har varit valrörelse? Sommarhuset har hon väl disponerat länge? Och TV finns det väl där? Människan har ju arbetat med TV. Till och med försökt starta en TV-kanal.

    OK, jag vet att det kan tyckas plumpt att kalla henne “Borelia”, men för inte sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r sedan skulle en kvinna född eller gift till ett sÃ¥dant namn som “Borelius” ha fÃ¥tt heta just det : “Borelia”. Jag kan inte lÃ¥ta bli…

  34. 34 Jonas N Okt 17th, 2006 at 22:59

    Bosse E

    Du har en poäng i att det är främst människor med knappa ekonomiska marginaler skulle tjäna på en ordning där de finge spendera sina slantar på sånt de väljer själva och sluppit konsumera allsköns påhitt som en självutnämnd elit påtvingar dem (under mer eller mindre luftiga och vackert klingande förespeglingar om viktiga och höga ideal och principer)

    Förklara för mig ifall där finns en enda endaste individ som tvunget mÃ¥ste kunna se ‘Expedition Robinson’ eller ‘Melodifestivalen’ sÃ¥ att det legitimerar tvÃ¥ngskonsumtion av sÃ¥dan underhÃ¥llning!?

    Den snÃ¥lheten du nämner existerar nog, men dÃ¥ främst i den andra änden. För det enda sättet du kan fÃ¥ betalt för vad nÃ¥’n nu vill vill pÃ¥dyvla folk mot deras vilja är om man fÃ¥r använda tvÃ¥ng!

    För, utöver statens verkliga kärnverksamheter, handlar beskattning om precis bara detta: Påtvingad konsumtion och konstgjorda prissättningar.

    Den som värnar om vanligt folk och hur de drabbas av att alla inte alltid betalar alla skatter, men som inte samtidgt kan hantera att alla tvivelaktiga skatteutgifter har exakt samma verkan, den är inte trovärdig.

    För en krona som skall gÃ¥ till nÃ¥gons barnbidrag, en undersköterska eller vÃ¥rdplats, eller den (famöse?) cancersjuke läraren ser exakt likadan ut som den som spenderats pÃ¥ ‘Rederiet’ ‘Kretslopps-miljarden’ diverse Pr-jippon osv. Exakt likadana kronor är det!

    Av någon anledning verkar dock vänsterpolitiker alltid dra upp barnbidrag, dagisplatser, och svårt sjuka etc när skatteintäkter diskuteras, som om dessa vore de allra första som behövde stryka på foten ifall man inte hade riktigt lika mycket att spendera!

    Man kan ju fråga sig varför!?

    Jag tror att svaret är att man kallt kalkylera med att tillräckligt mÃ¥nga vänsterväljare är sÃ¥ pass lättlurade att de inte fattar att den ‘cancersjuke läraren’ nog är det allra sista en ansvarsfull politiker skulle välja bort, och att mÃ¥nga av de övriga är försörjda genom den sortens politskt dikterad verksamhet och konsumtion

  35. 35 gracie Okt 18th, 2006 at 6:41

    Hej!!
    jag visste inte vem du var, men nu vet jag.Det är svårt detta somdu går igenom.DEtta påminner mig mycket om mitt land när fascisterna tog över iUruguay. Det blev censur när man uttalade sig annonrlunda än regeringen. Detta börjar likna en diktatur som bara de vill vinna och mordhota andra om de tycker annorlunda. Sanningen kan ALDRIG bli fel.
    Det är deras politik, håll käften annars dör du.Fel fel
    Jag tror att du har många bakom dig även som du säger känner dig ensam.
    Var inte rädd för att säga sanningen eller rota de här som har kommit till makten.Vi vanliga människor har inte möjlighet till det.
    Var rädd om dig lita inte på någon och lycka till med ditt jobb
    Gracie

  1. 1 Kjellbergsweden Trackback on Okt 13th, 2006 at 11:43
  2. 2 Fredrik försöker flytta fokus at Magnus tankar Pingback on Okt 13th, 2006 at 13:06
  3. 3 Citizen journalism fungerar at Magnus tankar Pingback on Okt 14th, 2006 at 10:57
  4. 4 Fifteen minutes of fame at Magnus tankar Pingback on Okt 17th, 2006 at 19:09
  5. 5 Fiket · Mehr Skandal und die Blogger Pingback on Okt 18th, 2006 at 11:54
  6. 6 deep|edition » Hur marknadsföra din blogg? Pingback on Jan 23rd, 2007 at 22:27
  7. 7 deep|edition » Littorin-gate. Kontringen. Pingback on Jun 24th, 2007 at 11:18

Leave a Reply

Kommentarer publiceras inte utan en giltig e-postadress




Twitter

Meta

  • Syndikera med RSS 1.0
  • Syndikera med RSS 2.0
  • Syndikera
  • Syndikera kommentarerna med RSS 2.0
  • Subscribe with Bloglines
  • Bloggtoppen.se
  • Var är du? Svenska bloggar i geografin
  • intressant.se
  • nyligen.se
  • knuff.se
  • Motallians
  • Get Firefox
  • Powered by Wordpress
  • Silktide SiteScore for this website
  • eXTReMe Tracker

Jaiku