Har Twingly gynnat DN och SvD?

Efter att bloggmotorn Twingly lanserades har det hänt en del i interaktionen mellan bloggar och de tidningar som använder tjänsten. Där Aftonbladet tidigare var dominerande som nyhetskälla för bloggosfären har nu både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet gått om.

twinglydia.gif

Twingly har också gynnat bloggarna. En mängd trafik går nu ut från tidningarna till bloggare som länkar in. Detta har lett till ett ökat läseantal hos ett stort antal bloggar. Några avarter har väl också följt med på köpet, i form av bloggar som egentligen inte gör något annat än att länka in till artiklar i DN och SvD.

Så att bloggosfären är en stor vinnare står klart, likaså att DN och SvD fått en fastare förankring på nätet. Men har deras besökssiffror ökat? För att reda ut detta ringde jag runt till de två tidningar som börjat använda Twingly.

På Dagens Nyheter får jag tag på Kalle Sandhammar som är chef för DN.se. Han säger att det är svårt att se om Twingly-tjänsten gett några ökade besöksströmmar. Men han kan tydligt se att interaktionen mellan redaktionen och läsarna har ökat och tycker att tjänsten är värdefull av det skälet.

Ungefär samma sak säger Svenskans chef för nya medier, Bo Hedin, som är mycket nöjd med satsningen på Twingly. – Det har inte gett oss några stora besöksströmmar annat än på marginalen, men det är en viktig kvalitetsmarginal, säger han. Hedin ser också en stor kvalitetsskillnad i de kommentarar som genereras via bloggosfären och de som finns i de vanliga kommentarerna.

- Det är tydligt att bloggosfären är en värld med stor självreglering, och när det dyker upp bloggar som utnyttjar systemet så får både vi och Primelabs som driver Twingly snabbt signaler om detta.

Bo Hedin säger också att det finns problem. För det första är det inte okontroversiellt bland tidningens journalister att bloggarna får så stor plats. Han menar att journalister kanske varit bortskämda med att inte behöva se kritik mot de de skriver.

- Bloggosfären koncentrerar sig också gärna på mediekritik, men jag tror att vi blir bättre på sikt genom att bli granskade.

Ett annat problem är hur man ska förhålla sig till bloggar med rasistiskt och främlingsfientligt innehåll. Det är inte alltid så roligt att få sådana länkar, säger Hedin. Det märks också att ett nytt parti som Sverigedemokraterna är snabba med att ta till sig den nya tekniken för att generera uppmärksamhet. Här ligger de gamla etablerade partierna i lä.

Läs (och hör) också om Twingly idag på BetaAlfa.

[tags]bloggosfären, twingly, media, dagens nyheter, svenska dagbladet, dn.se, svd.se[/tags]

Bloggar etiketter: ,

4 Responses

  1. [...] Magnus Ljungkvist har talat med DN:s Kalle Sandhammar (“han kan tydligt se att interaktionen mellan redaktionen och läsarna har ökat och tycker att tjänsten är värdefull av det skälet.”) och SvD:s Bo Hedin (”en stor kvalitetsskillnad i de kommentarar som genereras via bloggosfären och de som finns i de vanliga kommentarerna”) om Twingly. Magnus Ljungkvist: Har Twingly gynnat DN och SvD? [...]

  2. Jinge skriver:

    Kul att du talat med dem. Jag är en av dem som reagerat på några ”fejkbloggar” och jag vet att SvD satt P för minst en av dessa.

    När det gäller trafiken så har den ökat, ett problem när det gäller siffrorna är att februari-mars alltid inneburit en trafiktopp, iaf på min blogg. Men helt klart kommer många från SvD och DN. Det beror på att jag länkar dit i betydligt högre utsträckning än vad jag gjorde tidigare.

    Förut länkade jag i första hand till Ekot och sedan Aftonbladet, i den ordningen tror jag. Aftonbladet eftersom jag tycker att deras webbredaktion är snabbast ute med aktuella nyheter oavsett vad det gäller.

    Nu kollar jag SvD/DN när jag skriver för att se om de tar upp saken. Jag har däremot knappast ändrat VAD jag skriver om. Det är samma gamla käpphästar nu som det var tidigare, det som ändrats är länkarna.

    Jag förstår att journalisterna känner lite dubbelt inför att få kommentarer från en massa ”amatörer” även om inte alla är just det. Det kan inte vara så lattjo att plötsligt se en ilsken bloggare länkas bredvid sin artikel som tidningens webbsida lade ut en kvart tidigare. :-) Men ingen har sagt att bloggar ska finnas för att glädja journalister… :-)

    Aftonbladet är enligt Sigge på gång med en liknande funktion, jag tror att många andra nyhetsföretag kommer att göra samma sak. I takt med att pappersupplagorna minskar blir man mer beroende av den konkurrens man får på nätet så då gäller det att vässa.

    MEN; det är utomordentligt viktigt att tidningarna snabbt kommer fram till en klar och tydlig policy och står för den. Det är himla trist när låtsasbloggar finns med bland länkarna. Se till dig själv, hur många gånger klickar du på en intressant bloggrubrik från en blogg som aldrig innehåller ens tillstymmelsen av det du förväntar dig?

    Just så. Det är bloggar som faktiskt tycker något som förlorar på att somliga puckon citerar första meningen i ingressen på en tidning och sedan pingar Twingly.

  3. Mickey J Barczyk skriver:

    Kul att SvD och DN ser bloggar som samarbetspartners. Mindre kul är att SvD har rel=nofollow på länkarna. Det är ett litet tecken på att man vill få ut mer än vad man tar.

  4. Ebitmanagement skriver:

    Visst är det fräckt att SvD och DN går förbi kvällstidningarna i att kunna tolka omvärlden !