Ett litet påpekande om Zarembas syn på kvinnor

Jag skrev lite om Zarembas artikelserie, ”Den polske rörmokaren”. Men jag tappade intresset ganska fort eftersom det var så uppenbar kampanjjournalistik. En av de reflektioner jag gjorde för mig själv var att jag tyckte Zarembas tolkning av Byggnads kampanj skiljde sig från hur jag läste affischerna. Nu har Heli satt ord på min fundering.

När jag såg Byggnads affisch med en man i samma pose som man bara sett kvinnor iklädda underkläder i var slutsatsen given. Inte minst med tanke på att texten sa: utnyttjad gästarbetare 39.39/tim (ord pris 137 kr). Att utländsks arbetskraft utnyttjas i Sverige. Det är ju just utnyttjandet och objektfieringen som debatten om sexualiserade reklamen snacket handlar om.

Zarbemba ser något helt annat. Han ser det som att Byggnads vill få fram att utlänningar bedriver hor med sin arbetskraft. (…) För mig säger det mer om Zarembas kvinnosyn än om Byggnads. Det är utifrån sina egna värderingar som han tolkar ord som ”slampig, fnask och billiga kvinnor”, inte någon annans

Läs gärna hela Helis artikel.

Are we portal about to see subscription prices in the app store jump 30% higher than they are outside of it

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>